Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

TIPS - bakverk/desserter

Av J - 9 oktober 2009 15:12

Alla blir vi sötsugna någongång, och ibland ska man också få unna sig.
Därför lägger jag upp recept på enkla och framförallt goda bakverk - som dessutom är kalorisnåla!
Baka - och njut!
 
--------------------------------------------------------------------
1. Muffins
98,5 kcal/muffin
ca 15 st.

100 g mjölkfritt margarin
1 dl sojagrädde eller vatten
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl sojamjölk eller 3/4 dl vatten

Smält margarinet. Blanda med sockret och sojagrädden. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker väl.
Sikta sedan ner mjölblandningen i margarinet under omrörning (går lättast att vispa med handvisp).
Häll i sojamjölken lite i sänder medan du vispar i mjölet.
Fyll formar till 3/4. Grädda i 10-12 min i 225 grader.
Känn med en provsticka att muffinsen är klara (stickan ska vara torr, inte kladdig).

-----------------------------------------------------------------------


2. Chokladmousse
110 kcal
3-4 portion


4 äggvitor
4 msk socker
4 msk kakao

Vispa vitorna hårt, vispa ner socker, sikta ner kakao. Använd tesil eller liknande.
Vispa till jämn färg. Häll upp ställ kallt. Dekorera med t ex apelsinskal i strimlor.

---------------------------------------------------------------------------


3. Hallonyoughurtglass

144 kcal/portion

2 portioner


4dl frysta hallon

2dl vanilj youghurt 0,5%

1msk fruktsocker

2msk vaniljsocker


Lägg hallon och yoghurt i en matberedare, tillsätt vaniljsocker och fruktsocker.
Mixa och garnera med några hallon eller blåbär, servera genast.

--------------------------------------------------------------------------





BRÖD
100 kcal per skiva


4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 dl vetekli
0,5dl vetegroddar
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 liter lättfil
3msk solrosolja
0,5dl lingonsylt
1,5dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två 1,5liters formar. Bröa om du vill, men det är inget måste.
Blanda mycket noga alla torra ingredienser. Rör er fil, olja, lingonsylt, sirap och blanda väl. Häll upp smeten i formarna och strö över solrosfrö eller något annat som man gillar på brödet. (Till exempel havregryn).
Sätt formarna i nedre delen av ugnen och grödda brödet i ungefär 1 timma och 40 minuter.
Stjälp upp brödet på galler och låt det svalna under en bakduk.
------------------------------------------------------------------------------

 
 
Christina

Christina

10 oktober 2009 17:17

Har du provat recepten själv?? Ska prova glassen sen nångång när jag får börja äta riktigt igen! Men muffinsarna lät inte så tokiga heller!

http://starindark.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J - 17 januari 2010 07:28

Nytt år, nya mål. Mitt är att träna mer och äta bättre. Startade seriöst igår och det känns bra. Nu - jobba.   / J ...

Av J - 3 december 2009 09:22

Det första jag vill säga är TACK till er som kommenterat och stöttat mig trots att jag vart väldigt off på senaste. Det värmer tjejer!   Idag har jag bestämt mig för att göra en "home-made detox" i några dagar. Bara för att se om det fungerar. ...

Av J - 19 november 2009 09:22

jag har varit off det senaste eftersom jag har jobbat, jobbat och åter jobbat. Vikten har skitit sig big time men idag bestämde jag mig för att ta tag i det - igen. Jag hatar allt fett och jag vet att om jag bara vill, kan jag gå ner mer. Bli s...

Av J - 30 oktober 2009 12:16

DET KANSKE FINNS EN GUD?Jag ställde mig på vågen och tänkte "nu jävlar"..- 1 kilo = NORMALVIKTIG. I 1½ år har jag kämpat för att komma till den här milstolpen.Jag vägde från början 90 kilo sommaren 08, gick ner till 78 på tre månader.(inte h...

Av J - 29 oktober 2009 15:05

Trots att mitt välmående fått en liten spark bakåt så står vågen stilla. Trots hetsätning. Trots stillasittande.Är trött och lite orolig för framtiden då jag haft en redigt bråk med pojkvännen och fått ett vikariat i några månader framöver.Ber...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards